بتن آماده چیست؟

تعریف، کاربردها، مزایا، معایب و انواع بتن

بتن آماده چیست؟

بتن آماده یکی از راهکارهایی است که در صنعت ساخت و ساز برای مقابله با شلوغی و آلودگی در کسب و کار استفاده می گردد. با رشد روزافزون فضای شهری و همچنین محدود شدن فضای کارگاهی، بسیاری از سازندگان و پیمانکاران به استفاده از بتن آماده روی آورده‌اند و این نوع بتن به‌عنوان یک محصول مناسب شناخته می‌شود. بتن آماده یا RMC (Ready-mix concrete) یک نوع خاصی از بتن است که در یک کارخانه سیمان یا در یک فضای بچینگ و کارگاهی مخصوص این کار تولید می‌شود و سپس توسط کامیون ها یا میکسرها به محل کار فرستاده می‌شود. این فرآیند باعث می شود تا یک مخلوط دقیق و عالی مخصوص محل ساخت و ساز تولید شود. بتن آماده در هر محلی که استفاده می شود در برابر عواملی چون سیل، آتش، باد و تگرگ و… بسیار مقاوم می باشد. بنابراین بسته به بزرگی ذرات شن و ماسه ی به کار رفته در بتن و میزان آب و سیمانی که در آن استفاده شده می تواند میزان مقاومت مختلفی داشته باشد و بسته به نوع کاربرد آن مورد استفاده قرار گیرد.

فرآیند تولید بتن آماده به چه صورت است؟ 

مواد بتن اماده شامل مقادیری مشخصی سیمان ، آب، سنگ آهک و افزودنی های بتن است و مقدار مصرف هر کدام از این مواد بستگی به نیاز مشتری و جایی خواهد داشت که قرار است از بتن آماده استفاده شود. در واقع طرز تهیه بتن آماده را مشتری و نیاز او مشخص میکند. در کارخانه‌های اتوماتیک این بتن مواردی مانند وزن بتن، نسبت آب به سیمان، دوز مخلوط، رطوبت، و میزان دقت برای تولید بتن با کیفیت مورد نظارت قرار می‌گیرد. تمام مواد تشکیل‌دهنده مورد استفاده برای آماده‌سازی بتن آماده به‌ طور کامل از لحاظ کیفیت و خواص فیزیکی آنها در یک آزمایشگاه به خوبی مجهز در کارخانه برای انطباق با کدهای استاندارد بین‌المللی مورد آزمایش قرار می‌گیرند. در این آزمایشگاه‌ها میزان رطوبت بتن آماده نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد، که به معنی کنترل نسبت آب به بتن آماده است. درنهایت پس از کنترل کیفی مواد اولیه، به قسمت ورودی کارگاه ریخته می‌شوند و پس از گذشت زمان مشخص بتن به میکسر ریخته می‌شود و به محل ساخت‌ و ساز انتقال داده می‌شود.

بتن آماده در چه جاهایی کاربرد دارد؟

یکی از مهمترین و رایج ترین موارد کاربرد بتن آماده در ساخت بتن مسلح در پی ساختمان ها یا در ساختمان های اسکلت بتنی میباشد. یکی دیگر از کاربرد های آن در ساخت راه با روسازی بتنی می باشد. همچنین به دلیل مقاومت بالا می‌توانند در فضاهای باز و پر ترافیک نیز به کار برده شوند. کاربرد دیگر بتن آماده، استفاده ازاین نوع بتن به عنوان کف پوش بتنی است به این دلیل که این نوع کف پوش ها ظرفیت گرمایی بالایی دارند، مقاوم تر بوده و تنوع رنگ متناسبی را نیز دارا می باشند. از جمله کاربرد های دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد: برای فونداسیون های ویژه مثل دیوار ها، شمع ها، دیوار های پشتیبانی در اجزای پیش ساخته ساختمان مثل پله پیش ساخته 

مزایای بتن آماده چیست؟ 

بهره‌گیری از این بتن برای مصرف‌کنندگان مزایای متعددی در پی دارد: کاهش میزان مواد مصرفی در فرآیند ساخت بتن آماده باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. بتن آماده دارای مواد افزودنی مخصوصی می باشد که به آن استحکام و روانی مناسبی می بخشد. در ساخت این نوع بتن سنگ دانه های آهنی استفاده نشده است و بتن آماده با استاندارد های مورد نیاز تولید شده و از استحکام و دوام قابل قبولی بهره مند می باشد. امنیت ساختمان‌های بتنی برای ساکنان بیشتر است. احتمال سوختن، شکستن یا تخریب شدن ساختمان‌های بتنی در شرایط مختلف بسیار پایین است. این بتن نقش جلوگیری از ورود مواد آلرژی‌ زا مانند گرد و غبار و مواد آلاینده به داخل ساختمان را دارد. استفاده از کامیون های مخلوط کن باعث میشود که در طول حمل از جدایی دانه ها و کاهش کارآیی جلوگیری شود. تولید بتن یک امر پر سروصداست. با داشتن مخلوط بتن، شما نباید نگرانی خاصی در مورد مواجهه با سروصدا و آلودگی هوا داشته باشید. در طول فرایند تولید بتن، سوخت کمتر استفاده می‌شود و آلودگی گرد و غبار کمتر می‌شود. زیرا از سیمان فله‌ای به‌جای سیمان کیسه‌ای استفاده می‌شود. خروجی به دست آمده از هر میکسر تقریبا بین 4 تا 5 مترمکعب به ازای هر ساعت است، اما برای این بتن میزان خروجی به دست آمده در هر ساعت بین 30 تا 60 مترمکعب هست.

معایب بتن آماده چیست؟

بتن آماده علاوه بر مزیت های فراوانی که دارد برخی مشکلات را نیز به همراه دارد: زمانی که بتن خیس می شود، منقبض خواهد شد. بتن می تواند در طول یک سطح 10 فوتی (3.05 متر)، 1.16 اینچ (1.59 میلی متر) منقبض شود. این مسئله تنش را در داخل بتن ایجاد میکند و باید توسط مهندسین و متخصصانی که با بتن آماده سروکار دارند، مورد توجه قرار گیرد. معمولا در یک کارگاه تولید بتن، مواد با هم ترکیب می‌شوند و با افزودن آب به این فرآیند انجام واکنش‌ های شیمیایی صورت می‌گیرد. به این ترتیب زمان مورد نیاز برای حمل و نقل بتن از کارگاه تا محل پروژه ساختمان یک بازه زمانی بحرانی محسوب می‌شود. در صورتی که این مسافت طولانی باشد، بهتر است آب و مواد افزودنی در محل به بتن افزوده شود یا از مواد کند کننده و خاکسترهای بادی استفاده شود تا فرایند اختلاط مواد کندتر صورت گیرد و در طول مسافت بتن سخت نشود. 

انواع بتن آماده

بتن آماده در انواع مختلفی تولید میشوند که به هر کدام از آنها اشاره مختصر شده است: 

  1. بتن آماده استاندارد: بتن آماده استاندارد (Standard Ready-Mix Concrete) ساده‌ترین و در عین‌ حال پرکاربردترین نوع این بتن است که از مواد ساده و اصلی بتن ساخته می‌شود. این بتن به دلیل انعطاف‌پذیری در طراحی، کاربرد گسترده‌ ای در بخش‌های مختلف ساختمانی دارد.
  2. بتن سیال: بتن سیال (Fluid-fill Concrete) بیشتر برای درزگیری و تعمیر بخش‌های مختلف لوله‌ها و کابل‌ها استفاده می شود.
  3. بتن تقویت‌شده با فیبر : این نوع بتن حاوی مواد فیبری است که مقاومت ساختاری بتن را افزایش می‌دهند. انواع مختلف الیاف شامل فیبر فولادی، فیبر مصنوعی و الیاف شیشه‌ای همراه با مخلوط بتن استفاده می گردد. از بتن تقویت شده با فیبر برای جلوگیری از نفوذ پذیری بالا استفاده می شود.
  4. بتن خود تراکم : بتن خودتراکم (Self-consolidating Concrete) یک نوع بتن آماده است که حاوی آب بالایی می باشد و به‌ راحتی و بدون نیاز به نیروی مکانیکی بالا شکل‌ دهی می‌شود. جا به جایی این نوع بتن به راحتی صورت می گیرد و در برخی ساختار های خاص استفاده می شود
  5. بتن متراکم : بتن متراکم یا غلتکی (Roller-compacted Concrete) با تراکم بسیار بالا و تحت‌فشار بالا تولید می‌شود و درصد آب بسیار کمی دارد. بتن RCC عمدتاً در ساخت پل و سازه‌های عظیم استفاده می‌شود و از بتن معمولی سفت‌تر میباشد و به سختی شکل داده میشود.
  6. بتن معماری و تزئینی: به‌ طور کلی بتن معماری و تزئینی (Architectural and Decorative Concrete) را بیشتر در ساخت قطعات ساختاری استفاده می کنند. در سالیان اخیر، شیوه‌های متعددی برای طراحی معماری و تزئین ساختمان استفاده می‌شود که به یک نوع بتن نرم و خاص نیاز دارد. این نوع بتن در اطراف استخرها، پیاده‌روها و راه‌های ورودی استفاده می‌شود. همچنین شیوه‌های حکاکی نیز می‌تواند بر روی سطح بتن معماری و تزئینی استفاده شود.

نکاتی که در هنگام خرید بتن آماده باید به آنها توجه کرد

برای سفارش، میزان روانی این بتن یا اسلامپ در خواستی در محل تحویل بتن تعیین گردد. دامنه معمول اسلامپ برای بیشتر کاربردها بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیمتر میباشد ولی برای ساخت وسازهای با قالب لغزنده بیشترین اسلامپ تا ۵۰ میلیمتر مورد نیاز است. درحالیکه اسلامپ بالاتر تا محدوده ۱۷۵ میلیمتر به طور معمول برای دیوار حائل استفاده می شود.
از تولید کننده مورد نظر بخواهید که درصد کمی هوا به بتن اضافه کند: وجود مواد شیمیایی به همراه هوا باعث می‌شود که حباب‌های هوا درون بتن ایجاد شود و از این طریق از ایجاد تنش، انقباض و انبساط جلوگیری میشود. این مورد باعث می‌شود بتن در مقابل تغییرات هوا مقاوم باشد.
برای خرید بتن باید بتوانید میزان بتن مورد استفاده ی خود را بر مترمکعب محاسبه کنید و برای اینکار نیازمند ضرب طول، عرض و ارتفاع مکان مورد نظر در هم و تبدیل واحد بر متر مکعب هستید. وبسایت هایی هستند که بتوانند کار تبدیل واحد را انجام دهند، شما میتوانید با مراجعه به آنها عملیات مورد نظر را انجام دهید.
در صورت درخواست بتن سبک، باید جرم یا وزن مخصوص این نوع بتن آماده، در دو حالت سخت شده در هوای آزاد و سخت شده در گرماخانه را تعیین کرده باشید. یکی از عواملی که در قیمت بتن ها تاثیر میگذارد کیفیت عیار بتن می باشد. هرچه عیار آن پایین تر باشد قیمت بتن آماده ازران تر می شود. یکی دیگر از مواردی که در قیمت بتن آماده تاثیرگذار می باشد مسافت کارخانه بتن از محل کار شما است.
پس برای سفارش سعی کنید از نزدیک ترین کارخانه نسبت به محل کار خود بتن آماده مورد نظرتان را تهیه کنید.

بتن آماده چیست؟
ویراوب ۱۲۳, پشتیبانی
long
پست را به اشتراک بگذارید:
بایگانی
ورود to leave a comment
بتن آماده و کاربردها
بتن آماده چیست و چه کاربردهایی دارد. با ما همراه باشید